♥ Sura degar och söta smulor ♥ ♥ Tummade böcker ♥

Nattfilm av Marisha Pessl

Publicerad 2015-06-06 22:17:00 i Böcker,

Hej igen!

Förvånad att jag skriver ett inlägg? Ja, jag är nog lite av en periodare så nu kommer det en hel drös med inlägg!? :-) Jag har faktiskt lite att skriva om. Några recensioner och lite bakning. Så vi sätter väl igång… Bokrecension nummer åtta…

Nattfilm
Författare:
Marisha Pessl

"En nästan 700 sidor tokspännande thriller som får läsaren på kroken från första sidan."
Magasinet mama

Skräckfilmsregissören Stanislas Cordova har inte synts offentligt sedan 1977. För fansen är han en mörkrets överstepräst, onåbar och gåtfull. När hans dotter Ashley Cordova hittas död framställs händelsen som ett självmord, men journalisten Scott McGrath anar oråd och börjar gräva i vad som har hänt. Förra gången han försökte närma sig familjen slutade det i en privat katastrof. Nu sugs han återigen in i en jakt som för honom allt längre in mot det kraftcentrum som är Stanislas Cordova. Bilder, illusioner, speglar: varje gång han fått upp en dörr tycks den smälla igen bakom honom ... Scott har redan förlorat allt och det enda som kan ge honom upprättelse är att få reda på sanningen. Även om det kräver att han möter sitt eget mörker.

Marisha Pessl är tillbaka med en explosiv thriller, en visuellt sprakande och labyrintisk berättelse med en oförglömlig final. 

https://youtu.be/OxAqFvoTtEg

Vad tycker jag om boken?

Jag började läsa boken, läste nåt kapitel men la den sedan på mitt nattduksbord. Där fick den ligga i flera veckor innan jag tog mig an boken igen. Inser snabbt varför jag la ifrån mig den tidigare. Det mediokra språket förmådde inte fånga mig. Men nu blir jag trots det mot min vilja fångad. Jag bara måste läsa vidare. Och trots att boken är alldeles för lång, och förlorar fart ungefär i mitten så kan jag ändå inte lägga den ifrån mig. Jag bara måste få reda på vad som hänt Ashley och vad det är Stanislas Cordova egentligen gör med människorna, hur han förtrollar dem. Ofta är gränsen mellan verklighet och fantasi svävande. Ibland är handlingen ûberspännande och ibland bara långtråkig, en transportsträcka. Känslan av dokumentär förstärks av att det bland de vanliga textsidorna bl.a. finns sidor med tidningsurklipp, foruminlägg och foton. Bokens slut borde emellertid omarbetas. Man känner sig snuvad på konfekten och de stora förväntningarna på finalen infrias inte. På det stora hela tycker jag ändå att Nattfilm är en bra, annorlunda bok som skildrar människors mörker på ett förträffligt sätt. Den skulle emellertid vunnit mycket på att kortas ner en hel del.

Betyg: 3/5

Kramar, Cicci 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela