♥ Sura degar och söta smulor ♥ ♥ Tummade böcker ♥

Lång väg hem av Eva Dolan

Publicerad 2014-10-07 19:21:00 i Böcker,

Hej!
 
Min dator har varit inlämnad på service, därav det långa breaket då jag inte gjort några inlägg. Har däremot både bakat och läst några böcker som jag tänkte berätta om. Den andra boken jag läst från läsecirkeln är...
 
Lång väg hem
Författare:
Eva Dolan
 
En man bränns till döds i ett trädgårdsskjul i en förort. Kriminalkommissarie Zigic och kriminalpolis Ferreira kallas in från Peterboroughs hatbrottsenhet för att utreda mordet.

Offret identifieras snabbt som illegal arbetsinvandrare, och en man som flera människor mycket väl kan ha velat se död. En dömd mordbrännare som också är medlem i en högerextrem rörelse har nyligen släppts ut ur fängelset. Samtidigt påstår sig vittnen ha sett den döde i slagsmål med en av stadens mest ökända slumhyresvärdar. Zigic och Ferreira vet av erfarenhet hur svårt det kan vara att samarbeta med människor som har starkare skäl än de flesta att misstro polisen. Men när ännu en arbetsinvandrare attackeras börjar spänningarna snabbt att stiga.

"Lysande... Lång väg hem är en skarpsinnig och medkännande kriminalroman" The Sunday Times

Vad tycker jag om boken?
Detta är Eva Dolans debutroman och ska, enligt utsago, vara den första i en serie. Boken har blivit stort uppmärksammad. Jag tycker att boken är helt ok, men kan inte förstå att den blivit så uppmärksammad. Eller kanske ändå... boken handlar om invandrade arbetare som behandlas som slavar, bor i usla baracker och låses in efter arbetet. De behandlas allmänt illa, misshandlas och dödas. Handel med arbetskraft tror jag är en relativt ny företeelse för den organiserade brottsligheten. Givetvis olaglig liksom trafficking för sexuella ändamål. När arbetarna kommer till landet de ska arbeta i har de en skuld till organisationen och tvingas arbeta utan lön. Det är speciellt en händelse i boken som får mig att förfäras och undra om det skulle kunna gå till så här i verkligheten? Förmodligen. Jag är antagligen för naiv för att inse hur onda människor faktiskt kan vara... Boken tar alltså upp ett spännande men tragiskt ämne. Rasismen frodas också i boken då de etniskt brittiska ser ner på sina invandrade (många polska) grannar. På det stora hela en spännande bok, men ingen stor favorit.

Betyg: 3/5

Kram, Cecilia 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela